Beers & Books

Beers & Books

Let's Go Crazy!

2017. január 31. - Dr. Mabuse

01.JPG

Itt vagyok. Most Pazinczár Péterrel készítettem interjút, aki a Joanna Gone Mad Imperial Orange IPA megalkotója. Előbb nézzük mit mond, majd a végén gizdulok én is a véleményemmel.

- Elsőként arra lennék kíváncsi mi indított el a sörfőzés felé és mennyi idődbe telt ezt a nagyszerű sört megalkotnod?

Amolyan gasztrocsávónak tartom magam, valójában a gasztronómia szeretete hajt, a sörök közül is csak az izgat, amelyikben ott van az ínyencfaktor. Mindig is imádtam otthon kajákat összeütni, kísérletezni elsőre nem oda illőnek tűnő alapanyagokkal, ízekkel játszani. Ha nem otthon vagyok, megy a steetfood, és a beülős kaják. Na meg persze a mellé passzintott italok. Nem voltam ám nagy sörös mindig, mert az általam sokáig sörként azonosított folyadék nem tudta nyújtani a wow érzést. Amikor ittam, inkább csak víz helyett ittam. Sokkal inkább szerettem a jófajta borokat, mindig is lenyűgözött a fanatizmus, ahogy újhullámos borászok mesélnek egy bor megszületéséről. Az apró paraméterekkel való játék, az ízekkel, anyagokkal, technológiával való kísérletezés. 10+ éve keresem a kapcsolódási pontot: gaszto és én. Én és a gasztro. Nem állt össze a kép sokáig. Aztán egyszer csak úgy alakult, hogy kb. 4 évvel ezelőtt megismerkedtem komolyabb sörökkel. Cseh sörök, BrewDog, a hazai színtér, amcsi cuccok, Mikkeller, külföldi sörözők, sörfesztek, menthetetlen lettem, na. Ja, hogy így is hozzá lehet nyúlni a sörhöz? 2,5 évvel ezelőtt Németh Anti házisörfőző-tanfolyamára is elkeveredtem egy hirtelen ötlettől vezérelve, ahol rájöttem, hogy hoppá, ez az, amit kerestem, ezt nekem találták ki. Sok otthon lefőzött sör után rájöttem, hogy pont úgy, mint amikor ételeket főzök, az én utam a kísérletezés, a hagyományok, a „sörtisztasági törvény” minden ponton való felrúgása, a végletekig elmenő extrémitás, de természetesen az emberi fogyaszthatóság határain belül. Nem sokat szarakodtam, amikor úgy éreztem, hogy van már pár működő receptem, egyből el akartam indulni a kisüzemi sörfőzés felé (bár fogalmam sem volt az ott használt technológiákról), kipróbálni magam a sörpiacon. A Mikkeller nevű dán gerilla főzde által bejárt út az abszolút minta. Idén volt lehetőségem az általuk fémjelzett – egyébként a legkomolyabb európai – sörfesztiválon részt venni Koppenhágában, figyelem a legmenőbb európai, és amerikai főzdék által képviselt trendeket. Az ilyen eredetű tapasztalatokból merített ihlet szülte a Joanna Gone MAD-et is, mint az általam jegyzett, jelenleg egyszemélyes gerilla főzdeként működő TuffBuzz első állandó sörét. A Joanna egy Imperial narancsos IPA.

- Beavatnál a sör, illetve a cég nevének eredetébe?

TuffBuzz = tough booze. Nem tudom megmondani, hogy miért ez. Valami kellett, ami hangzatos, rövid, és szabad volt a .com. Na meg a .buzz.

A Joanna Gone MAD-nek volt egy elődje, ami Joanna Gimme HOP névre hallgatott, a címét egy klasszikus reggae dal címének a torzításából kapta. A mostani verziót a kőbányai Mad Scientist-nél főztem. A név a recepttel együtt kicsit módosult, amolyan pacsi ez a srácoknak, baromi sokat segítettek.  

- Tervezel-e újabb söröket?

Igen, mindenképp, nincs megállás, még csak most kezd beindulni a fantázia. Egy imperial stout lesz a következő állomás, a Mad Scientist ebben is könyékig benne lesz, de többet egyelőre nem árulnék el róla.

- Van elképzelésed arról, hogy hol helyezkedsz el a hazai mezőnyben?

Gerilla főzőként olyan söröket kell készítenem, ami a kereskedelmi nyomás alatt működő főzdéknek messze nem érné meg. Olyan extrém, az itthoni sörfogyasztási szokásokat semmibe vevő koncepció van a fejemben, amiben benne van, hogy bármikor elbukhatok vele, de muszáj feszegetnem a határokat. A profit szót nem is akarom egyelőre hallani, hobbi ez, egy nyavalyás misszió.

- Pár éven belül letisztul ez a kézműves/kraft piac. Sokan el fognak vérezni. Felkészültél-e erre, látod-e magad előtt a jövőt?

Máshova szeretném pozícionálni a TuffBuzz-t, mint ahova a jelenlegi hazai kisüzemi piac résztvevőinek többsége. Olyan – minden szempontból túltolt – sörök készítését tűztem ki célul, ahol a tömeggyártás nem opció, limitált szériás sörökről van szó. Kevesen pörgünk itthon még ezen a vonalon, gyakorlatilag még piac sincs. Azaz van, 100-150 beergeek kollegából áll a felvevő része, akiknek többségét név szerint ismerem.  Hogy sikerül-e itthon valódi piacot teremteni az ilyen söröknek, nem egyértelmű, mindenképpen építenem kell a nálunk megforduló, prémium sörökre érzékeny turistákra, illetve moccanni kell majd valahogy az országhatáron túlra is. A képletben még egyelőre sok az ismeretlen. De egy biztos, ütős sör szortiment kell hozzá.

- Vannak jó kapcsolataid?

Ez egy durván belterjes szcéna, de azt vettem észre, hogy jó sörök villantása esetén könnyen nyílnak a kapuk. Igyekszem mindenhol személyesen ott lenni, ahol megjelenik a söröm, gyűjtöm a kontaktokat, a visszajelzéseket, és próbálok ebből hosszú távon profitálni.

- Zenéltél, zenélsz. Mennyire vagy aktív ez ügyben?

A zenélés egy szép hobbi. 15 évesen pár gimis cimborával úgy döntöttünk, hogy a punk rock a mi utunk. Ez aztán megy azóta is több szálon. Viszont sokkal kisebb intenzitással már, pont csak úgy, ahogy még nem indokolatlan. A Rotten Tomatoes egy 22 éve létező formáció, vagy 4 albumnyi saját dal született. Emellett van a Timebomb, ami egy Rancid tribute. Rengeteg melót és pénzt pakoltunk ezekbe, baromi jó dolgokat éltünk meg együtt, de nem tudtunk egy ponton túllendülni, egyszerűen a befektetett meló már nem áll pariban azzal, amit nekem ez a dolog visszaad. A sörfőzés az új rockandroll.

02.JPG

Ennyi a duma, nézzük, mit tud a buborék. Kitöltéskor szépen felhabzik és végig tart egy masszív habtakarót. Fátyolos aranybarna szín. Citrusos, enyhén karamelles illat. Testes sör, rafinált íz világ. Várjuk a komló harapását, mint Lucky Luke a Daltonokat, de nem jön, csak lecsengésében érzünk egy visszafogott, de határozott keserűt. A maláta bevegyítve némi citrussal, enyhe juharszirupos felhanggal és némi karamellel nagyon szépen simítja, egyensúlyozza ki a keserűt, ami hátul szolidan mégis megül. Állatira csúszik, de vigyázzunk - többször elmondtam, de nem lehet elégszer: „óvatosan azzal a folyékony baltával, Jenő!” – az alkoholtartalma magas: 7.6%.

Akit érdekel, a Beers & Books-ban mindig kapható.

03.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://beersandbookskft.blog.hu/api/trackback/id/tr8212172970

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Inni, vagy nem inni 2017.02.06. 09:48:11

Mit üzen a web?Heti alkoholos hírek, költemények. Olyan hírdömpinggel indult a hét, hogy a Heti sajtó teljessége a tét, egy dolog a gyűjtés, másik az olvasás, inni meg ki fog, ha a monitorba meredsz folyton folyvást? Hétszentség'17/5 2017. 01....

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása